Szkoda całkowita w OC i AC – na co uważać?

Każdemu kierowcy może zdarzyć się wypadek, a wówczas warto wiedzieć jak reagować by uzyskać odszkodowanie i pokryć koszty naprawy samochodu lub kupna nowego. Warto, więc znać takie terminy jak np. „szkoda całkowita” i sposoby jej wyceny. Często bowiem wycena ubezpieczyciela nie jest korzystna dla kierowcy. W takiej sytuacji można się odwołać i walczyć o swoje prawa.

Szkoda całkowita – czym jest? Podstawowe kwestie, które powinien znać każdy kierowca

O szkodzie całkowitej mówimy wówczas, kiedy ubezpieczyciel stwierdzi, że samochodu nie da się już naprawić lub gdy koszty naprawy przekraczają 100% wartości – w przypadku naprawy z polisy OC. Z kolei w przypadku oszacowania wartości naprawy z polisy AC wskazuje się, że ze szkodą całkowitą mamy do czynienia wówczas gdy dojdzie do uszkodzenia co najmniej 70% pojazdu.

Kierowcy spotykają się czasem z sytuacją kiedy ich auto po wypadku nie nadaje się już do jazdy, ale kwota jaką proponuje ubezpieczyciel nie zapewnia możliwości kupna nowego pojazdu. Często również dochodzi do sytuacji kiedy ubezpieczyciel płaci mniej – powołując się na zaniżone ceny naprawy i wartości wraku. W takich sytuacjach kierowca nie jest, jednak na straconej pozycji, ponieważ może odwołać się. Jak to zrobić?

Szkoda całkowita odwołanie – kiedy warto się na nie zdecydować i co powinno zawierać?

Odwołanie od szkody całkowitej powinno przede wszystkim bazować na mocnych argumentach. Te zaś można znaleźć w dokumentacji jaką wystawił ubezpieczyciel. Dlatego warto korzystać z prawa wglądu do kosztorysów i kwestionować to, co uważamy za niewłaściwe pisząc odwołania, które każde towarzystwo ubezpieczeniowe musi rozpatrzyć.

W sytuacji kiedy zostaniemy ze zniszczonym samochodem, który nie nadaje się już do jazdy – warto w pierwszej kolejności próbować go sprzedać po cenie ustalonej przez ubezpieczyciela. Można wówczas zdecydować się na wystawienie oferty kupna-sprzedaży w prasie lub w popularnym serwisie internetowym. To istotne, gdyż w sytuacji kiedy nie uda nam się sprzedać uszkodzonego pojazdu po cenie jaką wskazał zakład ubezpieczeń, lub też np. kierowca sam znajdzie innego sprzedawcę, ale nie oferuje on ceny jaką wskazał ubezpieczyciel, lecz niższą. Wówczas kierowca ma prawo przedłożenia umowy sprzedaży i żądania, w oparciu o nią, pokrycia różnicy między szacunkową wyceną uszkodzonego pojazdu a wartością jaką uzyskał poprzez sprzedaż.

W praktyce poszukiwania nabywców na uszkodzony pojazd wymagają czasu i nakładów finansowych, poniesionych np. w związku z publikacją ogłoszenia w sieci lub w lokalnej prasie. Dlatego często nie warto tego robić, ale od samego początku bacznie przyglądać się działaniom ubezpieczyciela i sprawdzać jego wyceny, by jak najszybciej móc się odwołać.

Jak napisać odwołanie?

Pisząc odwołanie należy wykazać się dokładną znajomością dokumentacji całej sprawy. Dlatego tak ważne jest by znać kwestie związane z analizą wyceny uszkodzonego auta, całością kosztorysu itp.
W sytuacji kiedy temat ten nie jest nam znany – warto skorzystać z pomocy niezależnego rzeczoznawcy lub eksperta z firmy, która naprawia uszkodzone samochody.
Istotne znaczenie ma fakt czy ubezpieczyciel podczas wyceny szkody wziął pod uwagę wszystkie elementy, które mają wpływ na wartość pojazdu, np. bardzo dobry stan przed wypadkiem, dodatkowe wyposażenie, przebieg itp. To również ma wpływ na straty jakie ponieśliśmy w wyniku wypadku.
W przypadku odwołania od decyzji ubezpieczyciela warto pamiętać o terminach. Odwołanie można złożyć w okresie trzech lat od powstania szkody, a w wyjątkowych sytuacjach nawet do dziesięciu lat. Nawet jeśli już wcześniej uzyskaliśmy odszkodowanie to czasami negocjacje są skuteczne i opłacalne dla kierowcy.

Powiązane wpisy

Polecane

Meble biurowe jako wizytówka firmy

Niezależnie od tego, czy firma zatrudnia trzy, czy trzysta osób, meble biurowe są ważnym...

Wyjazd do opieki w Niemczech?

Wysoka inflacja sprawia, że nasze dochody w złotówkach warte są coraz mniej i coraz...

Jak prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów to najczęściej wybierany sposób ewidencji księgowej przez małe firmy,...

SEO Agencja – wybierz z głową!

Pozycjonowanie to najważniejsze działanie marketingowe w sieci, które w dobrych rękach potrafi zupełnie zmienić...

4 najczęstsze błędy popełniane w trakcie projektowania biur

Projektowanie biura to zadanie do którego należy podejść mając wyrazistą koncepcję układu wnętrza. Nie...

Sposoby na skuteczną promocję sklepu internetowego

Istnieje wiele sposobów promowania nowego sklepu internetowego. Z powodzeniem można wykorzystać reklamy w wyszukiwarce...

Sprawdź również